Buurtproject Amsterdam Oude Stad

Het oude historische centrum van Amsterdam, met de grachten, de Jordaan, de Wallen en Chinatown, is de grootste toeristische trekpleister van Nederland. Helaas weten maar weinig mensen wat zich allemaal in deze fantastische buurt afspeelt. Wij willen laten zien dat de oude binnenstad van Amsterdam ontzettend veelzijdig is, en juist de aandacht vestigen op de bijzondere bezienswaardigheden, écht leuke winkeltjes, lokale eetcafé’s en restaurants, proeflokalen, musea en unieke activiteiten.

Start van het project

In 2008 is daarom het buurtproject gestart, naar een idee van het Binnenstadsberaad en de Buurtontwikkelingsmaatschappij (BOM): een samenwerkingsverband tussen lokale ondernemers en organisaties in het oude stadscentrum die de binnenstad een warm hart toedragen, bedoeld om de binnenstad in een ander daglicht te zetten. Buurtbewoners worden op een positieve manier betrokken bij het project door ze te informeren over ontwikkelingen, te luisteren naar hun wensen en door het organiseren van activiteiten die de saamhorigheid tussen de buurtbewoners versterken en ertoe bijdragen dat de bewoners trots zijn op hun buurt.

Huis aan de drie grachen

Huis aan de drie grachen

Doelstellingen

  • De veelzijdigheid van de oude binnenstad onder de aandacht brengen van Nederlandse dagjesmensen, buitenlandse toeristen, scholieren, studenten en niet te vergeten de Amsterdammers zelf.
  • De juiste informatie over de oude binnenstad handzaam en voordelig beschikbaar stellen voor bezoekers van de binnenstad.
  • Onderlinge samenwerking bevorderen tussen ondernemers, winkeliers, hotelmanagers en lokale overheid.
  • Het vergroten van de betrokkenheid van bewoners bij hun eigen buurt.

Hoe we ons doel bereiken

  • Up to date tweetalige website die goed vindbaar is via zoekmachines.
  • Actief bijhouden van social media: Amsterdam Oude Stad heeft een populaire Facebookpagina en een Instagramaccount.
  • Een maandelijkse nieuwsbrief met actuele tips aan ruim 5.000 Nederlandse dagjesmensen die zich daarvoor opgegeven hebben.
  • GRATIS buurtplattegrond met drie leuke stadswandelingen en heel veel tips.
  • GRATIS vijf verschillende speurtochten in verschillende gebieden om op eigen gelegenheid te lopen. Oók voor kinderen!
  • Vermelding van Amsterdam Oude Stad als officiële buurt op de city maps van ruim 240 hotels in Groot Amsterdam.
  • Verwijzing naar de stadswandelingen middels een qr-code op de city maps van ruim 100 hotels die een advertentie-plattegrond uitgeven aan hun gasten.
  • Ons enthousiaste team is dagelijks bereikbaar voor vragen en advies over onze partners, parkeren, buurt-promotie, evenementen, activiteiten en bezienswaardigheden.
  • Samen met onze partners organiseren wij betaalbare groepsactiviteiten, waarmee wij direct omzet terugbrengen in de buurt.
  • Sponsoring (geld, promotie, hulp) van kleinschalige evenementen die de saamhorigheid onder de bewoners versterken, zoals de Hartjesdagen en het Haringfestival.
  • Sponsoring (geld, promotie, hulp) van grootschalige evenementen die een veelzijdig publiek trekken, zoals het Red Light Jazz Festival en de Grey Pride.
  • Perscontact namens de buurt: wij brengen media graag in contact met de juiste personen of instanties.
  • Een dialoog tot stand brengen tussen verschillende partijen in de buurt.

Wil je ook partner of sponsor worden? Leuk! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwsbrief

Maandelijks leuke nieuwtjes!